Curi di Sepang, jumpa di Melaka
Lembu curi diletakkan dalam kandang di jalan Solok Binjai, Pengkalan Balak.
ALOR GAJAH - Sebanyak 16 lembu peliharaannya yang hilang di Jalan Salak, Sepang, awal pagi Isnin lalu disembunyikan di pusat penyimpanan di Jalan Solok Binjai, Pengkalan Balak, dekat sini, petang kelmarin.

Kesemua 16 lembu terbabit dicuri dan disembunyikan di sini sebelum ia dijual kepada pembeli, walau bagaimanapun lapan darinya berjaya ditemui.

Penternak lembu berkenaan, P Kumaree, 47, dia hanya menyedari kehilangan kesemua 16 lembu jenis bharaman, kampung, biasa dan sarley kira-kira jam 12.45 tengah malam Isnin sebelum memaklumkan kepada rakannya.

"Kira-kira jam 7.30 petang Isnin lalu, saya mengurung kesemua 70 lembu ternakan di dalam kandang dan pulang ke rumah selepas memastikan semuanya berada dalam keadaan
selamat.

"Namun kira-kira jam 12.45 tengah malam itu, saya ke kandang sekali lagi dan mendapati jumlah lembu berkurangan sebelum menyedari terdapat kesan tayar lori berdekatan kandang," katanya kepada Sinar Harian.

Kumaree berkata, dia yang terkejut dengan keadaan itu terus memaklumkan kepada rakannya dan berusaha mencari di sekitar kawasan berkenaan.

"Sejurus selepas itu saya dimaklumkan rakan berhubung penemuan lembu saya di Melaka. Saya terus bergegas ke sini, namun hanya menemui lapan dari 16 lembu yang hilang dan usaha
menjejaki lapan ekor lagi masih diteruskan," katanya.

Katanya, ketika berada di sebuah kadang di Ayer Hitam Darat, dia menyedari seekor dari lembu yang dikurung adalah lembu ternakannya yang hilang berdasarkan kepada kesan yang ada pada lembu berkenaan.

"Namun apabila ditanya, lelaki itu mendakwa lembu berkenaan dibeli sendiri dan mempunyai dokumen urusan jual beli. Saya mengesyaki baki lembu yang hilang sudah pun dijual," katanya
ketika ditemui di lokasi penemuan lembu ternakannya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, lapan ekor lembu ternakan yang dicuri dan ditemui semula itu diserahkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sepang untuk tindakan lanjut