Kucup ibu sebelum maut kemalangan
Keadaan motosikal arwah yang remuk bahagian depan selepas dirempuh kereta terbabit
ALOR GAJAH - Seorang remaja sempat memohon ampun dan mengucup ibunya sebelum meninggal dunia akibat kecederaan parah yang dialami selepas motosikal yang ditunggang terbabit dalam satu kemalangan di Jalan Machap Baru-Selandar, dekat sini, tengah malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.15 tengah malam itu, mangsa, Roziati Roslan, 19, menunggang Honda EX5 dari arah Machap Umboo menuju ke Selandar dirempuh sebuah kereta Honda Jazz yang dipandu seorang lelaki berusia 20 tahun yang datang dari arah bertentangan.

Difahamkan, mangsa yang bertugas sebagai anggota Rela di Depo Tahanan Imigresen Machap Umboo dalam perjalanan pulang ke rumah ibunya di Kampung Pondok Kempas, Selandar dirempuh kereta terbabit yang hilang kawalan dan memasuki laluan bertentangan.

Lebih menyayat hati apabila mangsa disahkan meninggal dunia pada hari ulang tahun kelahirannya yang ke-19 dan ditemui dalam keadaan nazak oleh rakan setugasnya di longkang berdekatan.

Saksi kejadian, Ismail Mohamad, 30-an, yang juga rakan sekerja mangsa berkata, dia yang tinggal di Nyalas, Jasin menyusul di belakang
mangsa sebelum arwah memintas keretanya dan hilang dari pandangan beberapa saat kemudian sebaik melepasi simpang Kampung Ayer Pasir.

Menurutnya, sebaik melepasi simpang Kampung Ayer Pasir, kelibat motosikal arwah tidak kelihatan sebelum dia menyedari mangsa sudah terhumban dalam longkang.

"Saya mengajar arwah mengucap kalimah syahadah sehingga ambulans tiba di tempat kejadian dan membawanya ke Hospital Melaka namun saya arwah disahkan meninggal dunia dalam perjalanan pada jam 1.10 pagi," katanya.

Ibu mangsa, Shamsiah Yahya, 55, ketika ditemui di rumah saudaranya berkata, anaknya itu sempat bertemu dengannya ketika bekerja di sebuah kilang ayam di Gadek, malah arwah berperwatakan pelik apabila tiba-tiba mengucup wajahnya sambil meminta ampun.

Menurutnya, arwah juga sempat memaklumkan akan pulang ke rumah pada malamnya.

"Malah sebelum bertolak pulang arwah juga ada menghubungi saya kira-kira jam 11.45 malam memaklumkan dia sudah hendak pulang
sebelum seorang pegawai depot memaklumkan kemalangan yang menimpa anak saya,” katanya di sini.

Rakan serumah mangsa, Nur Erna Faziara Jamri, 18, berkata, sebelum kejadian arwah ada mengajaknya menemani pulang, namun arwah tiba-tiba menghalangnya ikut bersama kerana bimbang terjadi apa-apa ketika perjalanan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin mengesahkan kemalangan maut yang berlaku di Jalan Machap Baru-Selandar membabitkan sebuah motosikal dengan sebuah kereta kira-kira jam 12.15 tengah malam, kelmarin.

“Mangsa seorang remaja berusia 19 tahun dari Kampung Pondok Kempas disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan dalam perjalanan ke Hospital Melaka dan kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987,” katanya kepada Sinar Harian.