Sumber: http://saifhaqiem.blogspot.com
Tragedi kapal terbang Fokker - 15 Sept 1995
Suasana di
Lapangan Terbang Tawau, Sabah, kecoh pada tengah hari Jumaat, 15 September 1995.
Orang ramai yang berada di dalam dan sekitar lapangan terbang itu tergamam,
lebih-lebih penduduk perkampungan setinggan di tepi kawasan itu.
Ketika jam
menunjukkan jam 12.55 tengah hari, satu tragedi dahsyat berlaku di kawasan
berkenaan. Pesawat Fokker 50 Penerbangan Malaysia (MAS) yang baru mendarat di
lapangan terbang itu, terbabas arah sehingga merempuh kira-kira 20 rumah
setinggan di Kampung Seri Menanti yang terletak hujung landasan.
Kejadian
cemas itu menyebabkan penumpang menjerit panik di dalam pesawat. Mereka
menyedari ada sesuatu yang tidak kena terhadap kapal terbang
berkenaan.
Bagaimanapun, jeritan itu tidak lama apabila kira-kira 10 minit
kemudian, satu letupan kuat kedengaran sehingga menggemparkan penduduk sekitar
yang pastinya sama sekali tidak menyangka kemalangan seumpama itu akan berlaku
pada hari berkenaan.
Selepas itu, penduduk yang masih terkejut menyaksikan
tragedi itu melihat api mula menjulang di sebelah kanan pesawat. Letupan
menyebabkan serpihan kayu dan pelbagai objek lain melayang ke merata arah
sehingga mencederakan penduduk. Bahang api turut menyambar jasad sehingga
menyebabkan tubuh melecur.
Pada jam 1.06 petang, bomba menerima panggilan
mengenai kejadian itu. Bersama tiga jentera dan 26 anggota, mereka bergegas ke
tempat kejadian dan tiba di lokasi kemalangan empat minit kemudian.Mayat pertama
dikeluarkan daripada bangkai pesawat pada jam 2.50 petang. Rempuhan pesawat
terhadap 20 rumah setinggan menyebabkan sekurang-kurangnya 10 penduduk kampung
itu cedera dan dikejarkan ke Hospital Tawau.
Operasi merekodkan seramai 34
daripada 53 orang yang berada di dalam kapal terbang berkenaan mati hangus
manakala seorang penumpang masih belum ditemui.
Bagaimanapun, 18 orang yang
sempat bergegas keluar menerusi pintu kecemasan sebaik pesawat berhenti
bergerak, terselamat.
Sepasukan ahli patologi, forensik dan pakar pergigian
tiba pada tengah hari, hari kedua kejadian untuk membantu polis mengenal pasti
mayat menerusi rekod pergigian dan pelbagai tanda lain.
Bedah siasat kemudian
mendapati hampir semua mangsa yang dikenal pasti terbunuh akibat terhidu asap
tebal, gas combustion dan melecur serius. Semua yang terbunuh adalah penumpang,
juruterbang dan anak kapal.
Pagi 17 September, empat pakar daripada Fokker
Aircraft Company, Belanda tiba untuk membantu siasatan nahas pesawat Fokker 50
itu manakala kotak hitam pesawat itu dihantar ke London untuk
dianalisis.
Majlis Perbandaran Tawau kemudian mengesahkan sebanyak 53 rumah
musnah dalam nahas itu membabitkan 62 keluarga.
Akhirnya, pada 20 Mei 1998
iaitu selepas hampir tiga tahun, hasil siasatan mengenai punca tragedi
kemalangan itu diumumkan kepada orang ramai.
Siasatan mendapati nahas itu
berpunca daripada kesilapan manusia manakala pesawat Fokker 50 berada dalam
keadaan baik dan bukan antara penyebab nahas.
Sebaliknya, kesilapan
juruterbang dan kegagalan pembantunya memberi amaran selepas menyedari
penerbangan mereka tidak mengikut prosedur, dikenal pasti sebagai punca utama
nahas pesawat Fokker 50 MAS.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan